I en uppmärksammad Sveriges Radio-intervju (länk nederst) med Lisa Wall i P1 Kultur, intervjuades Karin Rehnqvist om hur det var att alltid vara första kvinna i sin del av musikvärlden och om vilka förebilder hon har.
Karins rättframma svar blev:
– Jag behöver inga förebilder eller idoler; jag har bara jobbat på..
Idag, mer än 30 år efter sitt genombrott som tonsättare (verket Davids nimm), ser hon tillbaka och konstaterar med tacksamhet att mycket hänt i de svenska konserthusen. För bara tio år sedan var det ingen av de svenska orkestrarna som spelade musik av kvinnliga tonsättare.
Efter att ha tagit initiativ till kompositörs-nätverket Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare (KVAST) har mycket förändrats till det bättre. Numer finns inte en orkester eller ensemble som vill negligera ens de nutida svenska, kvinnliga tonsättarna. På köpet följer de tidigare försummade kvinnorna med: allt ifrån Louise Farrenc, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Elfrida Andrée, Helena Munktell, Lili Boulanger etc etc.
Karin röjer vägen
1982 är Karin Rehnqvist den första kvinnliga studenten på kompositionsprogrammet på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
2008 drar hon igång Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare.
2009 är hon den första kvinnan som blir professor i komposition på samma skola.
2014 får hon som första kvinnliga tonsättare en Grammis för sin cd ”Live!”
2018 är hon den första kvinnliga tonsättare som Kungl Musikaliska akademien ägnar en biografi i dess skriftserie Svenska tonsättare (efter att ha porträtterat 14 manliga kompositörer).
Hela intervjun
finns att lyssna till här ›
(18 min)
Foto: Anja Tollan