December 2019: Karin Rehnqvist är månadens tonsättare hos Gehrmans musikförlag.

Så här presenteras hon:
Karin Rehnqvists musik rör sig i gränslandet mellan folk- och konstmusik. Hon har integrerat den uråldriga kvinnliga sångteknik som kallas kulning i ett personligt tonspråk som fött körklassiker som I Himmelen, där flickkören överraskar med sitt kraftfulla uttryck.

När hon bildade KVAST (2008) trodde hon att karriären var över – idag är hon professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan (sedan 2009) och en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen.

Det vackra, svenska körlivet

Det vackraste Karin Rehnqvist vet är det svenska körlivet.

– Körsången är mitt hem och rösten mitt instrument.

– Någon har skrivit om min musik att den artikulerar sig fram. Som det där baklängesljudet i Davids nimm. Och det ska vara exakt och tydligt!

– Mitt uttryck kan vara ganska rakt på och det tycker jag stämmer väl med folkmusiken. Jag använder skalor hämtade därifrån, med kvartstoner. Om jag skriver för stråk får det gärna låta lite brusigt vid stråkvändningarna, som det gör i folkmusik. Uttrycket ska vara starkt.

Här, några smakprov:

Previous post Hösten 2019
Next post Järnåker-priset för Blodhov