Karin Rehnqvist (2013-2019)

BLODHOV
monodram för mezzosopran och åtta instrument
Text ur Ger∂ur Kristnýs diktsvit Blodhov
Svensk översättning John Swedenmark
Bearbetning Karin Rehnqvist och Svante Grogarn
Durata 40 min


Över himlen kröp huggtandsmörkret –
Librettot till Blodhov är hämtat ur Ger∂ur Kristnýs dramatiska diktsvit med samma namn. Den spinner vidare på en gammal isländsk berättelse där guden Freyr får syn på jättekvinnan Ger∂ur och sänder sin tjänare Skírnir på den svarta, höga, mäktiga hästen Blodhov för att hämta henne. Hon säger först nej, men efter hot följer hon sedan med för att skona sin släkt. Under nio nätter våldför sig Freyr på henne.

Det är Ger∂ur själv som berättar. Allt är oerhört koncentrerat och känslomässigt starkt skildrat. Jag blev oerhört gripen när jag fann texten. Oerhört inspirerad till musik. MEN, stycket har tagit mig lång tid att komponera. Flera år. Uttrycks- och känslomässigt måste musiken i varje ögonblick vara helt sann och trovärdig. Och mitt i arbetet, hösten 2017, trängde sig verkligheten på. Metoo-rörelsen briserade, och med alla förskräckande och autentiska berättelser om övergrepp från så många kvinnor världen över kunde jag inte skriva vidare. Jag fick ta paus.

Stycket är komponerat för svenska folksångerskan Lena Willemark och ensemble recherche, specialister på nutida musik, baserade i Freiburg. Med hjälp av musikernas och Lenas utvecklade och egensinniga sätt att använda röst och instrument har jag försökt skapa en annorlunda ljudvärld; från djuriska läten och gurglande till stark ropsång och subtil ornamentik. Från tunna bubblande metallplåtar som härmar vattenspeglar, till gongar som klapprande hovslag.

Jag har använt ovanliga instrument som barytonoboe, basflöjt och kontrabasklarinett för att framhäva det dramatiska. Jag har också försökt koncentrera. Med ett svårt tema som övergrepp får endast det absolut nödvändiga sägas. För vad finns kvar av musik och musikalitet vid våld och övergrepp?

Kroppen svek kuvad av sparkar och slag Utvänd på avigan och hastigt hoptråcklad

Satser:

Prolog 1. Minnena
2. Vår (Spring) – instrumental
3. Skírnir
4. Lament
5. Huggtandsmörkret
6. Nej
7. Mamma
8. Tanken längtar hem
9. Nio nätter av fasa

Blodhov hade premiär på Point Music Festival, Göteborgs Konserthus 24 maj 2019
Beställt av Musikverket
Komponerat för Lena Willemark och ensemble recherche
Iscensättning Svante Grogarn 

Previous post Operan Strandad nominerad i Scenkonstbiennalen
Next post Rehnqvist i koppling med Mozart