BEGINNING
(Begynnelsen)

Pianotrio; en violin, en cello, ett piano.

 

Ett tangentinstrument, två stråkinstrument. Vad har de gemensamt? Var kan de mötas?

Pianot med sitt korta anslag, där hammare möter sträng, och med sitt enorma register, från det allra djupaste till det allra ljusaste. Stråkinstrumenten, där tagel möter sträng i oändliga klangvariation: Kärva, riviga toner, ljusa flageoletter, långsamt vibrerande toner, pizzicato etc.

Hur kan de mötas? Måste de mötas? Eller kan de stå för olika saker, olika uttryck?

 

Begynnelsen. En klang, ett anslag – något börjar ta form, bildas, söker sin gestalt.

Efter den första frasen, vart leder musiken mig?

Finns redan allt i denna enda fras, styckets storform, tonmaterial, dynamik fördolt? Ligger i denna första fras fröet till hela stycket?

Vad vill musiken? Hur kan den utvecklas?

Jag vrider och vänder på materialet, stångas mot det, tills jag sakta vänjer mig vid det, hittar dess kärna. Förhoppningsvis uppstår ”något”, en laddning som bär, där musiken efterhand börjar skriva sig själv.

 

Begynnelsen handlar om klang, om det som kommer ur ett första anslag.

Det handlar om det skälvande, det som rör sig, formas, inte riktigt bestämt sig för vad det är, vilken ton det har. Om det som växer. Skapandet.

 

Nacka 2/4 -03
Karin Rehnqvist

 

Beställt av BBC och Royal Philharmonic Society för Kungsbacka pianotrio
Uruppfört i Temple Church, City of London Festival, juli 2003.

Previous post Bara du går över markerna
Next post Dans