
En majdag 2008 låg tonsättaren Karin Rehnqvist på soffan hemma i Nacka-villan och läste de svenska orkestrarnas säsongsprogram för 2008–2009. Och blev mer och mer bedrövad. Var fanns de kvinnliga kompositörernas verk?
Hon räknade. På svenska konsertscener uppfördes då endas 1,2 % med musik av kvinnliga tonsättare från förr och nu. Med andra ord: de svenska orkestrarna betraktade kvinnliga komponister som icke existerande, närmast ospelbara. Däremot fanns det gott om tonsättarnamn som Beethoven, Mahler, Brahms på notställen.
KVAST blir till
I slutet av sommaren 2008 samlade hon ett stort antal av sina kvinnliga tonsättarkolleger. Resultatet: man bestämde att starta nätverket Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare, KVAST. I början av 2009 blev det en förening, som fick stort genomslag både bland konserthusen och i media.
Resten är svensk musikhistoria. Kvinnors musik upptäcktes och spelades allt oftare och oftare. Ett dussin år senare är det närmast regel att kvinnliga tonsättare finns representerade i konsertprogrammen.
Var positiv
Vid Rikstinget för västerländsk konstmusik den 22 mars i Kungasalen, KMH, Stockholm, kunde KVAST tilldela föreningens finaste utmärkelse, Guldkvasten, till initiativtagaren Karin Rehnqvist, samt en hedersutmärkelse till Kajsa Hallhagen, som var aktiv i begynnelsen av KVAST, bl a som kassör.
Karin Rehnqvist svarade i sitt tacktal med ett citat hon bär med sig: ”Om möjligt, var positiv”.
Motiveringen
Guldkvasten 2021:
– För initiativet att bilda föreningen KVAST. Hennes handling har lett till att Sverige blivit ett föregångsland när det gäller arbetet för jämställdhet i konstmusikrepertoaren.
– Den ton och metod som etablerades i det först KVAST-brevet till Sveriges professionella orkestrar fortsätter att inspirera.