I slutet av juni 2024 gavs en körkonsert med ny musik i Heimathafen Neukölln, Berlin. Den tyska toppensemblen Rundfunkchor Berlin med gäster och solister var igång. Dirigent var den nederländske dirigenten Gijs Leenaars, chefsdirigent för Rundfunkchor (han som gjorde blixtinhoppet som dirigent › när Rehnqvists Silent Earth skulle ha sin världspremiär i Concertgebouw, Amsterdam, januari 2022).
Konserten ingår i körens serie av framföranden som går under namnet Apokalypse. På programmet den här gången stod bland annat An den Engel mit den brennenden Händen/ To the Angel with the Fiery Hands/ Till Ängeln med de brinnande händerna av Karin Rehnqvist och med texter av Björn von Rosen. Ett cirka 10 min långt stycke från 1990 samt bearbetat 2005.
Tisdagen den 23 juli sänds hela konserten i radiokanalen Deutschlandfunk Kultur. Till Ängeln med de brinnande händerna framförs efter konsertens paus.
Medverkande är de 64 koristerna i Rundfunkchor Berlin tillsammans med solisterna Eva Friedrich, sopran; Yongbeom Kwon, countertenor; Lorenzo Dainelli, klarinett.
Kan lyssnas på via denna länk ›
Intressant tonsättarsamtal
Karin Rehnqvist var på plats i Berlin denna junikväll och deltog i samtal med moderatorn Boussa Thiam och fick bland annat förklara hur stycket kom till, om folkmusikinslagen, inklusive om kulningens speciella uttryck och teknik. Med klingande röst-demo, till publikens stora förtjusning.
Så här beskrivs Till Ängeln med de brinnande händerna i konsertens programkommentar:
»An den Engel mit den brennenden Händen« ist ein Werk, in dem eine Oboe (in dieser Aufführung eine Klarinette) dem ganzen Chor gegenübergestellt wird und trotz der ungleichen Verhältnisse standhalten muss. Das kann sie vor allem durch die sehr interessante Melodik, denn die instrumentale Solostimme hat die Komponistin Karin Rehnqvist mit vielen (sehr schwierig zu spielenden) Vierteltönen bedacht. Auch der Chor ist nicht ohne technische Herausforderungen, denn der Gesang ist an das nordeuropäische »Kulning« angelehnt, eine von Viehhirtinnen verwendete dem Jodeln ähnliche Gesangstechnik.
Konserten inleds med Hommage à Hilding Rosenberg för violin och cello av György Ligeti (från 1982), och följs av koral nr 1 ur Johannes uppenbarelse av Hilding Rosenberg (från 1940).
Foto: Patricia Haas