Blodhov tar den isländska poeten och författaren Gerður Kristný (f. 1970) fram en berättelse ur Den poetiska Eddan som handlar om hur Frej förälskar sig i jättekvinnan Gerður och genom hot får henne till sin maka. Men Kristný vänder på berättelsen och berättar den ur kvinnan Gerðurs perspektiv.

Karin Rehnqvists tonsättningar till Kristnýs karga och ordknappa texter blev efter många års tester och komponerande det 42 minuter långa verket Blodhov – ett monodrama för mezzosopran och åtta instrument.

Premiär under Point Festival i Göteborgs konserthus fredagen den 24 maj 2019 med Lena Willemark röst/sång och ensemble recherche, Freiburg. En föreställning i regi och ljussättning av Svante Grogarn.

Expressen:

– Med inslag av lyrisk naturromantik målar Rehnqvist med en musikalisk palett som fokuserar på övergreppet och den överlevande, Gerdur, utan att vara varken spekulativ eller sentimental. 
– Willemark med sin röst, sina andetag och sin uppenbarelse, sparsamt regisserad av Svante Grogarn, fängslar i skarvarna till känsloutbrotten. Hon använder sitt röstinstrument med sådan virtuositet att jag ibland glömmer att andas.
[Loretto Villalobos]

Dagens Nyheter:

–  I händerna på tonsättaren Karin Rehnqvist har Kristnýs ordknappa vers blivit en köttsligt brutal metoo-monodram med samma namn. ”Blodhov” är komponerad för ljudlaborerande Ensemble Recherche från Freiburg och folksångerskan Lena Willemark som behärskar kulningsteknik – locksången som använts vid fäbodarna för att ropa in boskap och som blivit Rehnqvists signum. 
– … en både kärvt skimrande och åskplåtsmullrande klangbild med ett sound som tycks både fjärran forntida och nutida på samma gång. 
[Johanna Paulsson]

Göteborgs-Posten:

– Ett isande och smärtsamt verk i ett fantastiskt, fängslande framförande av riksspelman och röstkonstnär Lena Willemark.
[Carl Magnus Juliusson]





Previous post Våren 2019
Next post Så låter Blodhov