ICE MUSIC FANTASY

 

Att komponera för instrument byggda av is kräver stor intuition och en smula vansinne. Hur kan instrumenten tänkas klinga?

Det får bli en gissning; säkert svagare och inte så full-lödigt som vanliga instrument. Det låga registret hos cello och kontrabas är säkert inte lika klangfullt och mörkt.

Vad måste man så tänka på eftersom konsertrummet är kallt?

Att undvika snabba löpningar, eftersom musikerna lätt blir kalla om händerna. Att inte skriva för långt stycke, så rumporna fryser fast.

Hur kan en isflöjt som blir utsatt för varm andedräkt tänkas fungera? Bäst att komponera få, välvalda, men glesa toner, så att den inte hinner smälta under spelets gång. Och slagverket?

Vilka instrument är möjliga att göra? Med varm(!) hand och med några få spelanvisningar lämnar jag till musikern att själv utforma sin stämma, när vi sett och hört hur instrumenten blivit.

 

Så komponerade jag Ice Music Phantasy för sångerska, recitatör och isinstrument (flöjt, slagverk, 2 celli, kontrabas)

Sångerskan sjunger ord, starting on ice; ice music, ice dream, ice bird, ice blue

The speaker viskar geografiska namn runt Nordpolen, med start i Nuuk på Grönland, going västerut and ending med Tromsö och Spetsbergen i Norge. Då och då avbryts musiken med orden

” Tystnad! Snö…..”

 

Karin Rehnqvist, mars 2003

The texts:

Singer:

ice music, ice dream, a nice dream,

ice bird, ice blue, a frozen and stony ice toe

ice in the rise of the sun

 

a dream, a seam, a seal, a bee

a blink, a drink, a chest, ice free!

 

A seal, a dream of light

 

(Karin Rehnqvist)

 

The speaker:

Nuuk, Iqaluit, Baffin Island, Sommerset Island, Lancaster Sound, Foxe Basin, Resolute, Bathurst Island, Ellef Ringnes, Devon Island Spence Bay, Gjoa Haven, Coppermine, Tuktoyaktuk

Tystnad! Snö…

Chakotka, Pevek, Cherskij, Tiksi, Taymyr, Dickson, Gyda, Yamal, Novaya Zemlya, Kanin, Archangelsk, Belomorsk, Kola, Murmansk, Nordkap, Tromsö, Spetsbergen

Tystnad! Snö….

Läs mer på The Ice Cubicle »

Previous post Hymn
Next post Kast